Hoe vinden ganzen de weg in de mist?

Nu het zo mistig is, hoor ik veel ganzen toch nog verder trekken naar warme oorden. Maar ze kunnen zich niet oriënteren op de zon, of sterren. Toch vliegen ze nog steeds.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.1K

Antwoorden (3)

Mist is laaghangende bewolking.
Ganzen kunnen behoorlijk hoog vliegen.
Kans is dus erg groot dat ze gewoon lekker in de zon vliegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zag er gister nog een stel vliegen door de mist. (gok een meter of 50 hoog) En ze gingen niet naar het noorden =)
Je neemt aan dat ze oriënteren op de zon of sterren. Sterren zie je overdag niet, en de zon zie je als het bewolkt is ook niet, nauwelijks.

Oftewel, ze vliegen dus niet op de zon / of de sterren.

Toegevoegd na 2 minuten:
Sommige vogels blijken uit onderzoek een soort magnetische veld te creëren. Deze vliegen hierop. Misschien ganzen ook wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je het magnetisch veld van de aarde, of een eigen creatie van de ganzen?
Kort en bondig orienteren ze zich op geluid van hun vluchtgenoten, het magnetisch veld van de aarde en de luchtdruk.(hoogte indicatie)
Daarnaast horen ze echogeluiden van hun gegak en wiekslagen, kortom , hogere mist zal hen niet storen en ze vliegen boven grond- en lage mist.