Vaak zie je in auto's dobbelstenen aan achteruitkijkspiegels hangen. Volgens bijgeloof brengt dit geluk, maar waarom?

Ik heb er zelf wel een theorie over, maar kan die nergens bevestigd krijgen, dus wie weet waarom?

Toegevoegd na 1 week:
Dank iedereen voor de suggesties.
Mijn eigen (nog steeds niet bevestigde) theorie is: De dobbelstenen behoeden je voor "de dood". Als de duivel je komt halen raakt hij afgeleid door de dobbelstenen. We kennen zijn voorliefde voor gokken in het algemeen, en dobbelen in het bijzonder. Hij wil dan ook weten wat de uitkomst van de worp zal zijn. Dus zolang de dobbelstenen in de lucht blijven hangen blijf jij veilig.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
9.5K

Antwoorden (5)

Ik denk dat dobbelstenen meer betekenis hebben als:"kans op geluk". Zoals het gezegde , een dubbeltje kan raar rollen betekent dat je nooit van te voren echt de uitslag kunt weten, herinneren dobbelstenen eraan dat je met 1 worp geluk kunt hebben door hoge ogen te gooien, maar dat je ook door je worp in de put kunt komen (zoals bij ganzenborden) En bij een spelletje is dat zo erg niet, maar een slechtereactie als bestuurder, kan heel wat problemen of ellende geven
13 jaar geleden
Bij mij hangen ze er meer als teken van 'Ik geloof in dom toeval'. En ze brengen vooral dennengeur.

In oorsprong geven dobbelstenen het eerder aan dat je geluk af wil kunnen dwingen, dan dat ze geluk zouden brengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dobbelstenen staan symbool voor totaal toeval. Je hebt er helemaal geen invloed op hoe ze komen te liggen. Dat vraagt van je: overgave aan iets wat je zelf niet in de hand hebt, dat is geluk / toeval>
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fuzzy Dice, er was hier al eens eerder een vraag over.. even zoeken en je weet het.
Ze brengen naar onderzoek geen geluk. Maar volgens bijgeloof is het een symbolisering van de 'player'= wie niet waagt, wie niet wint.
Ik denk niet dat je met dit bijgeloof iets aan onze Nederlandse verkeerssituatie hebt.

De 'Fuzzy Dice On The Mirror' staan wel lekker fout :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
't is een overblijfsel uit de jaren '50 in de VS, toen 'customizing fel' aan 't opkomen was. 't was tuning met de grote T, vooroorlogse krengen ombouwen op ladderchassis, liefst met een dikke V8. en dobbelstenen aan de binnenspiegel, om inderdaad aan te geven dat je best een stoplichtsprintje wou doen. 't kon ook zonder stoplicht, op vrijdagavond werd er nogal dikwijls afgesproken op een verlaten locatie, om daar wat te gaan racen.
Onder de "echte" straatracers betekent het zoiets als: daag je me uit, dan zal ik nooit weigeren een sprint wedstrijdje (bij het stoplicht) aan te gaan.